Productief werken met Google apps for education.

“Gebruik je ook kahoot? Kan je een leuke quiz mee maken!” “Heb je deze app al gezien?” “Moet je dit zien, kan je een filmpje mee maken’’ Als je in het onderwijs werkt, heb je te maken met een online wereld die snel verandert. Voordat je het weet wordt je door de studenten ingehaald.

De ontwikkelingen op het gebied van ICT in het onderwijs gaan razendsnel. Waardoor ik wel eens denk, moet ik de toepassing wel of niet gaan gebruiken? Loop ik straks achter als ik deze toepassing niet gebruik? Heb ik wel ICT nodig in deze les? Tijdens mijn studie op NHL ben ik bezig geweest met het ontwerpen van een ICT portfolio, hiermee heb ik mijn visie op ICT in het onderwijs ontwikkeld. Ik ben van mening dat een docent zich eerst moet afvragen of de ICT toepassing wel meerwaarde biedt voor de student. Als docent bepaal je eerst een doel van de les, om vervolgens de les te geven. Ditzelfde is ook belangrijk bij het gebruiken van een ICT toepassing in de les. Hoe sluit de ICT toepassing aan bij de les, bij het vakgebied en bij de student? Zonder een duidelijk doel en focus worden ICT toepassingen ingezet zonder dat dit meerwaarde biedt voor het leerproces van de student. In deze blog wil ik laten zien waarom ik Google apps for education gebruik en waarom dit mijn werk gemakkelijker en leuker maakt.

schermafbeelding-2016-10-25-om-14-19-07

Toen ik begon als docent was ik voornamelijk op zoek naar een manier om productief te werken. Sinds kort gebruik ik GAFE, oftewel Google apps for education. Dit zijn verschillende apps die als doel hebben om productiviteit van mijn werkzaamheden te bevorderen.  

In Google Docs en Google Slides maak ik mijn lesvoorbereidingen, lesopdrachten en presentaties. Het voordeel van werken via GAFE is dat ik mijn werk gemakkelijk op elk apparaat kan bewerken en kan delen met collega’s.  Als ik ‘s avonds nog even een les wil inzien pak ik mijn smartphone of tablet en kan ik nog dingen wijzigen. Al het gemaakte werk wordt automatisch gesynchroniseerd. Je hebt nooit meer een USB stick nodig.

Om meningen van studenten over mijn lessen te achterhalen gebruik ik Google Forms. Hier kun je een enquête in maken waarin leerlingen kunnen terugkoppelen wat ze van mijn lessen vinden.

De leukste toepassing vind ik Google Classroom. Via Classroom kan ik voor elk vak een soort online classroom maken. Hier zet ik elke week opdrachten of presentaties in, communiceer ik met studenten en voorzie ik ze gemakkelijk en snel van feedback. En, als we het toch hebben over productiviteit, elke opdracht die ik online zet wordt automatisch toegevoegd aan mijn Google agenda. Op die manier weet ik altijd wanneer de student de opdracht af moeten hebben. Om de voortgang van de studenten te bewaken maakt de classroom app een automatisch Google Sheets bestand aan waarin ik alle cijfers van studenten kan bekijken. Dit lijstje kan ik vervolgens bespreken met mijn studenten.  

Studenten reageren enorm positief op de classroom app. Opdrachten hoeven ze niet meer op te slaan, de instructie kunnen ze op elk moment terugkijken, de opdrachten staan allemaal op één plek en het scheelt uiteindelijk in printkosten.

Al mijn geproduceerde werk (en van studenten) komen via Docs, Sheets, Slides en Classroom terecht in mijn Google drive. Dit is een soort opslagplaats van alle apps. Via deze app kan ik mijn bestanden openen en ordenen in verschillende mappen.

schermafbeelding-2016-10-25-om-14-19-17

Voor mij leveren de Google apps een duidelijk bijdrage aan de verbetering van het onderwijs en mij als docent. Het bevordert productiviteit, waardoor er meer aandacht is voor het begeleiden van de student.    

Roald Duijff. Docent handel & ondernemerschap, ROC Friese Poort Emmeloord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *