Bezoek Online Educa Berlin

Door Jaap van der Veen

 

schermafbeelding-2016-12-14-om-17-29-13

Samen met collega Bart Feenstra heb ik van 29 november tot en met 2 december een bezoek gebracht aan Online Educa Berlin (OEB). De OEB is een jaarlijkse onderwijsconferentie rond “Technology supported learning and training”. Elk jaar concentreert OEB zich rond een bepaald thema. Dit jaar was dat thema “Owning Learning”. Het was voor mij de eerste keer dat ik een bezoek bracht aan de OEB. Er waren zo’n 2100 deelnemers, exclusief exposanten en sprekers op deze conferentie.

Op woensdag namen we de tijd om alle exposanten eens goed te bekijken. Degene waar ik het meest van onder de indruk was was Mentorix met hun product Eurekos. Eurekos is een jong e-learning systeem dat zich vooral onderscheid in gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheid tot integratie met allerlei social media. Tijdens de demo werd duidelijk dat deze integratie erg handig is zodat de lerende eventueel na zijn studie/leertraject (indien gewenst) ook nog bij zijn spullen in het e-learning systeem kan komen

Donderdag werd afgetrapt met drie korte keynotes over de mogelijkheden en beperkingen van kunstmatige intelligentie, en het belang van de menselijke factor bij leren. Van de drie sprekers vond ik Tricia Wang en Roger Shank het meest inspirerend. Tricia Wang bestudeert hoe mensen technologie en kunstmatige intelligentie gebruiken. Tricia maakt zich zorgen over de grove fouten die naar boven komen bij het gebruik van algoritmes, bijvoorbeeld voor het bepalen van “related images” in Google of racistische uitingen bij software die het risico van recidivisme moet inschatten van criminelen.

Na de drie korte keynotes heb ik workshops en lezingen bijgewoond van Eric Sheninger (“Bring back awe in learning” en “Schools that work for kids”), Josie Fraser (“Addressing Online Abuse: Essentials for Educators and Organisations”) en Ulrich Weinberg (“Design Thinking: The Creative Power of Teams”).

De donderdag werd afgesloten met een plenair debat met de stelling “This House believes artificial intelligence (AI) could, should and will replace teachers”. Donald Clark, Nell Watson, Andrew Keen en Christoph Benzmüller mochten elk (niet geheel vrijwillig aan de hilarische non-verbale communicatie van Andrew Keen te zien) het voor- en tegen-kamp verdedigen waarna er mogelijkheid was voor het publiek tot het stellen van vragen of leveren van commentaar. Het debat werd afgesloten met een stemming. De overgrote meerderheid van de toehoorders stemden uiteindelijk “nee”.

Door omstandigheden moesten we vrijdag helaas al weer terug en hebben we niets meegekregen van het vrijdagprogramma.

Het bezoek van een dergelijke conferentie is voor mij erg inspirerend. Vanwege mijn praktische instelling ben ik erg blij met de concrete tools die ik tijdens de OEB heb leren kennen voor het toepassen in mijn dagelijkse werk als docent. Daarnaast heb ik allerlei informatie en inzichten gekregen die ik weer kan inzetten in mijn visie op ict, onderwijs en leren.

De OEB is voor mij zeker een conferentie welke ik graag weer wil bezoeken wanneer de kans mij geboden wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *