Deze week een good practice van PABO student Iris de Jong.

Ik heb een project programmeren gedaan in mijn LiO-stage met groep 7 en 8. Dit heb ik gedaan via de website www.sploder.com. Dit is een website waar je zelf je eigen game kunt bouwen. Voor elke groepje (ik heb de opdracht in tweetallen laten uitvoeren) in de klas kun je een apart account aanmaken zodat ze de spellen ook kunnen opslaan. De games die je maakt via Sploder lijken een beetje op de oude variant van Mario. Zo kun je ook muntjes verzamelen, door water zwemmen en via lianen klimmen. De kinderen uit mijn groep hebben in tweetallen een game gemaakt met een educatief doel. Ze kozen zelf een groep van de basisschool uit en een of meerdere vakgebied(en). In het spel hebben ze vragen gemaakt voor de desbetreffende doelgroep. Ook hebben ze Engelse woorden toegevoegd die passen bij de doelgroep. Voorafgaand aan het maken hebben ze een plan van aanpak gemaakt, daarin hebben ze verwerkt welke groep en welk vakgebied ze kozen.

Ik heb zelf meerdere vakgebieden aan het project gekoppeld, zo hebben ze ook nog een hoesje gemaakt voor het spel als tekenopdracht. Ook hebben de kinderen op de laatste dag van het project een recensie geschreven. Dit hebben ze gedaan als evaluatie nadat ze een game van een ander tweetal hadden gespeeld. Ik ben zelf nog enthousiaster voor ICT-gebruik geworden door dit project en wil me hier zeker meer in gaan verdiepen dan ik al deed. Bijgevoegd is mijn voorbereiding van het hele project, de speluitleg en de PowerPoint van de afsluiting van het project.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *